داروی دیابتی که از بیمار در برابر افت قندخون محافظت می کند

20 فوریه 2015- ممانعت کننده های DPP-4به گروهی از داروهایی اطلاق می شود که برای درمان دیابت نوع 2 و کاهش مقدار قند خون ازطریق تحریک تولیدانسولین  دربدن بکار می روند.

محققان هم اکنون متوجه شده اند که ممانعت کننده های DPP-4همچنین از افت خون جلوگیری می کنند این مطالعه بروی موش های آزمایشگاهی توسط محققان سوئدی دردانشگاه Lundانجام گردید ونتایج آن درمجله ی Diabetologiaمنتشر گردید.

یکی از محققان دکتر Siri Malmgrenمی گوید: اگر تأثیر این مهار کننده در جلوگیری از افت قند خون  درانسان به اثبات برسد می توان از این دارو برای درمان افرادی که در کنترل بیماری خود  مشکل داشته و بطور مکرر به هیپوگلایسمی  مبتلا می شوند، استفاده  کرد.

نوسانات قندخون درمدت طولانی آسیب های  جدی به بدن وارد می کند. هیپوگلایسمی (افت قند خون) هنگامی در بدن یک فرد دیابتی اتفاق می افتد که مقدار بسیار کمی غذا خورده باشد یا به فعالیت فیزیکی  شدید پرداخته و یا بیش از حد تعیین شده، انسولین تزریق کرده باشد. این وضعیت  حالت  ناخوشایندی را با علایمی نظیر تپش قلب و سرگیجه ایجاد می کند که می تواند به کمای انسولینی که تهدید  کننده ی حیات است بیانجامد ، البته مرگ ومیر بر اثر آن  بسیار نادراست.

 به طور معمول، دفاع خود بدن در برابر هیپوگلایسمی ترشح هورمون گلوکاگون است که باعث تحریک  تولید قند در کبد و افزایش قندخون می شود. برای افراد دیابتی این فرآیند  تنظیمی عمل نکرده ومنجر به افزایش خطر ابتلا به هیپوگلایسمی  می شود.

Malmgrenمی گوید: به منظور ارائه  یک درمان قابل اطمینان تر موضوع مهم این است که داروهای تجویز شده از بدن در برابر  هیپوگلایسمی محافظت کنند، درنتیجه محققان به بررسی تأثیر ممانعت کننده های DPP-4(Januvia, Galvusوسایر داروها) بر جلوگیری  از افت  قندخون پرداختند.

یکی از مزایای استفاده از ممانعت کننده های DPP-4به عنوان داروی درمان دیابت، خطر بسیار کم هیپوگلایسمی است. پرفسور Bo Ahrénمحقق ارشد این تحقیق میگوید: درحال حاضر ما به علت کاهش خطر ابتلا به عارضه ی جانبی جدی هیپوگلایسمی با مصرف ممانعت  کننده های DPP-4پی بردیم. موشهای تحت درمان با ممانعت  کننده های DPP-4نسبت به موشهایی که تحت درمان با این دارو نبودند دربرابر هیپوگلایسمی بهترمحافظت شدند، همچنین تولید گلوکاگون دربدن موشهای تحت درمان با ممانعت  کننده های DPP-4  افزایش یافت.

 بازدارنده های DPP-4  سبب تحریک تولید انسولین در بدن می شوند(که باعث کاهش قند خون می گردد) همچنین سبب افزایش سطح هورمون دیگری بنام GIPمی شوند این هورمون هنگامیکه  غذا می خوریم از سلولهای روده ترشح می شود. آزمایشات نشان می دهد دادن دوز بالایی از این  هورمون از ابتلا موشها به هیپوگلایسمی  جلوگیری می کند و مقدار گلوکاگون را افزایش می دهد.

دکتر Malmgrenمی گوید: ممانعت  کننده های DPP-4نه تنها قندخون را کاهش می دهند بلکه دربرابر هیپوگلایسمی بطور مستقیم ازموش حفاظت می کنند و اینکار را با افزایش مقدار هورمون GIPوافزایش گلوکاگون انجام می دهند.

 محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که GIPکه قبل از این به عنوان عامل کاهنده ی قندخون درنظر گرفته  می شد درحقیقت  به طبیعی کردن مقدار قند خون کمک می کند.

محققان می گویند: یافته های ما نشان می دهد کاربردهای جدیدی ازداروهای موجود وجود دارد وما هنوز همه چیز را درباره ی داروهای موجود نمی دانیم، چنانچه درک کاملی ازمکانیزیم های عملکرد آنهابیابیم می توانیم از آنها  بطورموثرتری استفاده کنیم.

 منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150220101458.htm